شخصیت نگار . داود میر باقری

داوود میرباقری در سال 1337 در روستای خیج شاهرود متولد شد. او فارغ التحصیل مهندسی معدن از دانشگاه پلی تکنیک تهران است. وی پس از گذراندن یک دوره 3 ساله هنرآموزی تئاتر در "تئاتر شهر" فعالیتش را آغاز کرد. اولین تجربه او در سینما با نویسندگی و کارگردانی فیلم "آدم برفی" آغاز شد. این فیلم، اثری کمدی – اجتماعی بود که بعد از آماده شدن موفق به نمایش نشد و در سال 1376 اکران عمومی یافت و پس از آن بارها از شبکه های تلویزیون پخش شد. 

"ساحره" دومین ساخته میرباقری، براساس داستان "عروسک پشت پرده" از "صادق هدایت" ساخته شد و فیلم بعدی او "مسافر ری" تمی مذهبی - تاریخی داشت. میرباقری از سال 1370 تا 1375 برای حوزه تلویزیون یکی از بهترین و پربیننده ترین سریالها با نام "امام علی(ع)" را ساخت و در تئاتر نیز "عشق آباد"، "دندون طلا" و "پرده عاشقی" را به نمایش درآورد. او با سریال "مختارنامه" که در سال 1389 پخش شد باردیگر اثری به یادماندنی را برجای گذاشت.

 

گروه نمایش هفت نمایش معرکه در معرکه را به روی صحنه میبرد.

خلاصه نمایشنامه معرکه در معرکه

زنی به تحریک لوطی در معرکه ی پهلوانی حاضر شده و مدعی میگردد که از او (پهلوان)  فرزندی دارد .

پهلوان برای حفظ آبروی زن این تهمت را می پذیرد.  زن وقتی جوانمردی پهلوان را می بیند فرزند خود را به او می سپارد و از شهر میرود .

پهلوان که آبروی خود را در شهر از دست داده و شاگردش را  نیز از خود رانده  است به تنهایی و با مشقت فراوان دختر را بزرگ میکند ، پس از سالها شاگرد پهلوان باز میگردد و عاشق دختر میشود ، اما

لوطی پیر نقشه ای دیگر دارد و ...

نمایش «وقتی صدای سوت میاد» به کارگردانی مرتضی آذرفر در قاب تصویر

مرتضی آذرفر و پروانه عیسوند / اجرای دانشگاه هنر اراک

هیئت رییسه گروه نمایش هفت

 

گروه نمایش هفت

استان لرستان / الیگودرز/ تالار سایه

1 - مرتضی آذرفر / متولد: 28/8/1357 / نام پدر:  اسماعیل /ش ش :  313 / کد ملی 4172046819

مدرک تحصیلی: کارشناس بازیگری - کارگردانی 

2 -  محسن اکبری / متولد : 25/6/1357 / نام پدر : بهروز / شماره شناسنامه  :  610 / کد ملی : 4172079083

مدرک تحصیلی : کارشناس ارشدسینما

3 -  هادی کیانمهر / متولد : 29/2/62 / نام پدر : سیف اله /  شماره شناسنامه : 421  /کد ملی : 1229739416

مدرک تحصیلی : / کارشناس ارشدادبیات نمایشی

4 – حمزه سمیعی فرد / متولد : 18/12/1360 / نام پدر : براتعلی / شماره شناسنامه : 15674 / کدملی : 4170147170

مدرک تحصیلی :  فارق التحصیل دوره عالی بازیگری از دانشکده صدا و سیما

5- رضوان حاجی علی / متولد :  25/6/1360 / نام پدر : مسلم / شماره شناسنامه : 1136 / کدملی : 4172122664

مدرک تحصیلی : کاردانی کارگردانی نمایش

goorooh7.blogfa.com / goorooh7@gmail.com

 

20 ابزار بازیگری بصورت خلاصه...

1.نیروی تخیل : تولید نیروی تخیل از طریق آموزش،تنها باور کردن و گسترش دادن دامنه و عمق تخیل است،که به وقایع و حوادث رنگ و بوی خاصی می بخشد.
2.حس: یکی دیگر از ابزارهای بازیگر قدرت احساس کردن و راه یافتن به احساسات نقش است او باید با استفاده از نیروی تخیل و قدرت تمرکز به احساسات دیگران نیز راه یابد.
3.بدن آماده: بازیگر باید تسلط کافی بر بدن خود داشته باشد و به هر شکلی که تغییرش داده به کارش گیرد. بازیگر با نحوه ایستادن، راه رفتن، نشستن و برخاستن و حرکت دادن دست و سر و گردن به تماشاگر می فهماند که چگونه آدمی است و چه خصوصیاتی دارد.
4.صدا و گفتار: از مهمترین وسایل ایجاد ارتباط با دیگران است.از طریق گفتگو احساسات و افکار خود را آنطور که می خواهیم به یکدیگر منتقل می کنیم.
5.بیان: در چگونگی بیان آدمی عوامل مختلفی از جمله محیط، وضعیت جسمانی و شخصیت دخالت چشمگیری دارند. بیان خوب در وهله اول به آگاهی گوینده از آنچه بیان می کند بستگی دارد.
6.تنفس: بازیگر برای این که بتواند جملات کوتاه و بلند را براحتی ادا کند و دچار گرفتگی صدا و فشار در ناحیه گلو نشود به فضای بیشتری برای ذخیره هوا نیاز دارد.اگر عمل تنفس را همراه با پایین بردن دیافراگم،در پایین دنده ها و نیز در شکم انجام دهیم،می توانیم احساس کنیم که همه ستون مهره ها،تا انتهای آن در کار تنفس و در نتیجه در کار تولید صوت شرکت می کنند.
7.حافظه: در ویژگیهای اشیاء و اشخاص و حیوانات موجب باقی ماندن مهم ترین و اثربخش ترین ویژگیها در حافظه می شود.
8.دقت:منبع الهام همه هنرها عینیات و واقعیات محیط هستند که ما را به حقایق مستور در آنها رهنمون می شوند.ما به کمک قوای پنجگانه احساس می کنیم تقویت دقت مستلزم تمرین و ممارست است.
9.تمرکز: تمرکز عبارت است از فکر محاط در دایره خلاق توجه و معطوف به یک نقطه معین،به طورکامل و با اراده و انتخاب شخصی.
10.حرکت: نوع ایستادن،نشستن،برخاستن،راه رفتن،شکل بستن درب خانه،بازی با انگشتان دست،دست بر پیشانی گذاشتن، بالا انداختن شانه،چین ابرو،یک لبخند،وطرز رفتار افراد گویای شخصیت و منش آنهاست.
11.ریتم(وزن): توجه به ریتم در بیان ،یگانگی بازی بازیگر را با اصل طبیعت، که برمبنای ریتم،بنا شده ،تضمین می کند.ناهماهنگی در ریتم در هر یک از رشته های هنری،نشان نقصان و عیب است و فقدان کامل آن نشانه مرگ می باشد.با گوش دادن و توجه دقت نسبت به مشاهدات و شنیده ها به ویژه توجه به تنفس ریتم را جزیی از وجود خود بنماییم.
12.لحن: هدف ،موقعیت و احساس و رابطه ما نسبت به هر جمله ای که بر زبان بیاوریم،لحن ما را معین می کند،یک جمله واحد می تواند با تغییری که در لحن گوینده ایجاد می شود،معانی مختلف و احساسات گوناگون و حتی متضادی را به مخاطب یا مخاطبیین خود ابلاغ نماید.
13.هنر وانمود و تقلید:آدمی در زندگی با استفاده از تقلید مسائل بسیاری را می آموزد.با توجه به این امر عده ایاز روانشناسان بر این باورند که انسان دارای استعداد تقلید است.
تقلید دو نوع است:1.تقلید اشیا موجود در طبیعت 2.تقلید کردار و اعمال آدمی:الف)تقلید عینیات ب)تقلید ذهنیات
14.کلام: کلام یا اصطلاحاً دیالوگ(گفتگو) یا منولوگ(تک گویی)یا سولیلوگ(با خود سخن گفتن) و هرگونه صوتی که معنایی خاص از دهان خارج می شود باید در خدمت کار بوده و به زیباترین شکل در خدمت پیام و تم اصلی کار بکار برده شود.
15.شنیدن:برای این بخش تمرینات زیر پیشنهاد می شود:
الف)در جاهای مختلف بی حرکت و چشمهایتان را ببندید و به صداها گوش دهید.
ب)با چشمهای بسته تا آنجا که می توانید البته در جاهای بی خطر راه بروید و با دقت به صداها گوش دهید. و...
16.لمس کردن: برای مثال در کل خانه با چشم بسته حرکت کرده و همه چیز را لمس کنیدو مسیر خود را بیابید.
17.بو کردن: محوطه ای از اتاق،باغچه و خیابان را انتخاب کنیدو بوهای گوناگون را تشخیص دهید.شخصیتی دراماتیک(نمایشی)برای هریک از بوها خلق کنید.
18.نگاه کردن: تمامی انسانها با چشمان خود می توانند به محیط اطراف نگاه کنند،اما وقتی خواهند توانست در این محیط به تعلق و تفکر بپردازند که نگاه کردن ظاهری به دیدن بدل گردد.
دیدن یعنی خوب نگاه کردن و تامل در آنچه که توسط چشم دیده می شود اما نگاه کردن بیشتر شامل جنبه های ظاهری می شود.
19.دیدن: دیدن به این معنا است که به عمق و باطن چیزی نزدیک شدن است.
چشم دل باز کن که جان بینی آنچه نادیدنی است آن بینی
20.مشاهده کردن:مشاهده یعنی خوب دیدن،مشاهده به اصول و فروع زندگی انسان وابستگی دارد یکی از نشانه های بارز هر هنرمند،مشاهدات دقیق و قوی اوست،هنرمند بایدکه خوب ببیندو درکی صحیح از وقایع داشته باشد.

کودکان چگونه به تئاتر واکنش نشان می دهند.


1- كودكان مشتاق عدالت‌اند
من معتقدم كودكان با حس فطري عدالت متولد مي‌شوند. اين مسئله البته هيچ ربطي به رشد اخلاقي آنان و يا درك تفاوت بين خير و شر ندارد؛‌ بلكه صرفاً به گرايشي فطري نسبت به انصاف و عدالت مربوط مي‌شود. به نظر مي‌رسد كودكان از سال‌هاي اولية عمرشان مي‌فهمند كه با تمام افراد بايد به طور مساوي رفتار كرد. بنابراين، در يك نمايشنامه، هنگامي كه شخصيتي با شخصيت ديگر، نا‌عادلانه برخورد مي‌كند، همچون شعله‌اي است كه به طور ناخودآگاه خون كودك را به جوش مي‌آورد. اين حس غريزي مشترك براي حمايت از فرد بازنده، اهرمي بسيار قوي و اساسي براي ماست كه به وسيله آن واكنش مخاطب را كنترل كنيم. به ندرت مي‌توان كودكي پيدا كرد كه حامي آدم‌هاي بد باشد چرا كه اكثر كودكان ذاتاً مايلند عدالت همه جا را فرا گيرد.

2- بچه‌ها دوست دارند تا حدي بترسند
«در يكي از تحقيقاتمان مي‌خواستيم كودك مبتلا به ترس را در اجراي يك نمايش، مورد آزمايش قرار دهيم. بنابراين، با موافقت او، به يك تئاتر رفتيم تا در كنار بزرگ‌ترها و دوستانش نمايشي را تماشا كند. هم مي‌خنديدند و فضا امن بود آن قدر كه او به هيچ وجه از تاريكي سالن نمي‌ترسيد. پرده بالا رفت و بچه‌ها، رقصان و زيبا لبخند مي‌زدند. ناگهان صدايي مهيب به گوش رسيد، «دنگ!» و پادشاه بدجنس، هاهاهاهاهاها‌كنان (قهقهه زنان) با جوراب شلواري قرمز رنگ و دود نارنجي، ظاهر شد. من بلافاصله مانند تيري كه از كمان خارج شده باشد سمت راهرو دويدم. و اين در حالي بود كه صداي جيغ بچه‌ها را از داخل سالن مي‌شنيدم. (چون احتمال مي‌داديم مشكلي پيش بيايد، صندلي‌ها را به حالت كتابي در‌آورده بوديم)
لحظه‌اي بعد در سرسرا، موقعيتمان را بازنگري كرديم و پس از بررسي در پشتي سالن تئاتر، دوباره به صندلي‌هايمان برگشتيم. او، ‌جلوي صندلي‌ام ايستاده و محكم من را گرفته بود. لحظاتي گذشت تا اينكه دوباره اعتماد به نفسش را به دست آورد. مدتي بعد، آن قدر اعتماد به نفس او بالا رفته بود كه در نيمة دوم نمايش، پا‌برهنه روي صندلي‌اش ايستاده بود و فرياد مي‌زد: «‌بزن به چاك پادشاه بدجنس!»
(«ليبي پروس»، چرا نمي‌توان يك كودك ايده‌آل بزرگ كرد)
در وضعيت عادي، اغلب كودكان از يك موقعيت ترسناك مي‌هراسند. اكثر ما به ياد مي‌آوريم كه در قسمتي از سريالي مانند دكتر هو1 يا در ‌جادوگر ُاز2 از آن ساحرة بدجنس ترسيده باشيم. در چنين لحظاتي گاه پشت كاناپه پنهان مي‌شديم و زير‌چشمي به صفحة تلويزيون نگاه مي‌كرديم، مي‌خواستيم ببينيم چقدر جرئت مي‌كنيم چشم‌هايمان را باز نگه داريم. البته هميشه از حضور والدين در اتاق مطمئن بوديم و خود اتاق براي ما محيط آشنايي بود. بنابراين، اين ترس آن قدر غالب نمي‌شد كه باعث ناراحتي شود. در تئاتر هم همين اتفاق مي‌افتد. در اطراف كودكان دوستانشان، والدين و ديگران هستند و ميزان مشخصي ترس، واقعاً خوشايند است.
من فكر مي‌كنم به همين دليل است كه بسياري از افسانه‌هاي شاه و پري، كه سال‌هاي طولاني مشهورترين نمونه‌هاي ادبيات كودكان بوده‌اند، گاهي حاوي لحظات ترسناك هستند. ‌نيل پستمن3 در كتابش ‌محو شدن دوران كودكي4 مي‌گويد: همان گونه كه «بتلهايم» در مزاياي استفاده از جادو خاطر‌نشان كرده است، اهميت افسانه‌هاي شاه و پري در قابليت آن‌ها نهفته است به طوري كه زشتي را به شكلي نشان مي‌دهند كه كودكان مي‌توانند با آن يكي شوند بدون آنكه آسيبي ببينند.» حقيقت اين است كه نمي‌توانيم تجربيات تلخ زندگي را از كودكان پنهان كنيم. بنابراين، بهترين راه آن است كه تلاش كنيم اين تجربيات را طوري به آن‌ها نشان دهيم تا نهراسند و اين آمادگي را پيدا كنند تا بتوانند با ناملايمات زندگي مواجه شوند. تئاتر به همراه ادبيات، نقش بسيار مهمي در اين فرايند بازي مي‌كند.
از سوي ديگر اين سخن، تمايل فراوان كودكان را به جهان ماوراءالطبيعه، سحر و جادو و ديوها و غول‌ها، تشريح مي‌كند كه همگي از قابليت‌هاي نمايشي فراواني برخوردار هستند. هر چند مي‌دانم كه برخي، مايلند استفاده از سحر و جادو و شخصيت‌هايي مانند جادوگران و ساحران را در كل آثار ادبيات كودكان منع كنند. آن‌ها معتقدند چنين مفاهيمي، كودكان را با دنياي تيره‌تري آشنا مي‌كند؛ دنيايي كه سالم نيست. در زمان اجراي نمايش «مگ و ماگ» كه بر اساس كتاب‌هاي معروفي دربارة يك ساحره، گربه و جغد او تهيه شده بود، شنيدم كه يك كشيش تازه مسيحي شده به والدين سفارش كرده است تا كودكان را به تماشاي چنين نمايشي نبرند چون به اعتقاد او اين اثر كودك را به بد‌رفتاري تشويق مي‌كند. به نظر من چنين اظهار عقيده‌اي بسيار تأسف‌آور بود چون مگ، ساحره‌اي است كه به خاطر عدم كارايي وردهايش و به خاطر مهربان بودن با دوستانش مشهور شده است. مطمئن بودم آن كشيش، اصلاً نمايش را نديده بود چرا كه اين نمايش به هيچ وجه نمي‌توانست براي مخاطبش خطرناك باشد. حذف يا سانسور كردن داستان‌ها تنها به اين دليل كه درون‌ماية ماوراءالطبيعي دارند، اشتباه تأسف‌آوري است. اين كار درستي نيست كه پيشينة غني فرهنگي و ادبي خود را از كودكان دريغ كرده و دنياي تخيل آنان را محدود نماييم و صرفاً به موضوعات خوشايند و شوخي‌هاي سرگرم‌كننده در نمايش بپردازيم.

3ـ كودكان خراب‌كاراني سالم (بي‌خطري) هستند
اين حقيقتي انكار‌ناپذير است كه رفتارهاي بي‌ادبانه براي كودكان جالب و مضحك است. در جمع بزرگ‌سالان، استفاده از جوراب‌هاي بدبو، پوشيدن لباس‌هاي زير،‌كوتاه،‌تنگ و پاره و مانند اين‌ها كارهاي پسنديده‌اي نيستند اما همين موضوعات باعث تحريك شيطنت كودكان مي‌شود.
آليسون لاري5 نويسنده كتاب بي‌نظير در مقابل بزرگ‌سالان، هرگز6 دربارة خراب‌كاري بچه‌ها در ادبيات كودكان به آثار كلاسيك متعددي در اين زمينه، از آليس در سرزمين عجايب تا پيتر پن، اشاره مي‌كند كه شامل ديدگاه مخرب كودك به جهاني است كه بزرگ‌سالان ساكن آن هستند:
«اين‌ها آثار برجستة‌ دوران كودكي‌ام بودند كه نويسندگان آن‌ها كودكان بودن آن را فراموش نكردند. به هنگام خواندن آن‌ها خواننده احساس مي‌كرد به يك شناخت ناگهاني رسيده و يا انرژي فراواني در او آزاد شده است. اين كتاب‌ها و آثار ديگر مانند اين‌ها، خيال‌پردازي، سركشي، حاضر‌جوابي، فرار كردن از خانه و پنهان كردن افكار و احساسات شخصي از بزرگ‌سالان بي‌عاطفه را توصيه كرده‌اند و حتي گرامي داشته‌اند. آن‌ها اداها و رفتارهاي بزرگ‌سالان را به هم مي‌ريزند و نهادهايي از قبيل مدرسه و خانواده به سخره مي‌گيرند. خلاصه اينكه آن‌ها مخرب بودند، درست مانند شعرها و جوك‌ها و بازي‌هايي كه در حياط مدرسه ياد گرفتم.»
در سال‌هاي اخير، «رلد دال» با گنجاندن تابوها و موضوعاتي با مضمون سركشي و طغيان در كتاب‌هايش، محبوبيت بسياري در ميان كودكان به دست آورده است. وقتي «غول بزرگ مهربان» را مي‌نوشت، مي‌دانست ذهن مخاطبش مجذوب غول‌هاي ترسناك بچه‌خوار خواهد شد. او مي‌دانست كه كودكان از صداي گاز معدة آن «غول بزرگ مهربان» از خنده روده‌ُبر خواهند شد- صداي گاز معده براي همة ما آشناست اما به ندرت راجع به آن صحبت مي‌كنيم ـ وقتي ساحره‌ها را نوشت، مي‌دانست توجه كودكان معطوف اين نكته خواهد شد كه زنان معمولي در زندگي روزمره، ممكن است در حقيقت ساحره‌هايي باشند كه از كودكان متنفرند. او مي‌دانست كودكان از داستاني لذت مي‌برند كه كودك قهرمان داستان، حتي بعد از تبديل شدن به موش، مي‌تواند ساحره‌هاي بد‌جنس دنيا را شكست دهد. بدون شك، اين داستان‌ها روي صحنه، شبيه يك رؤيا بود. من در خيال خود مي‌توانستم صداي قهقهة كودكان را بشنوم زماني كه غول بزرگ مهربان گاز معده‌اش را در مقابل عليا‌حضرت خالي مي‌كند و مي‌دانستم كه اين لحظه براي او، بسيار ناراحت‌كننده خواهد بود.

4ـ كودكان منطقي هستند
در نمايش ‌ماجراهاي ديگر نادي7، قهرمان ما زنبور زهرداري بود كه اين طرف و آن طرف مي‌پريد و سعي مي‌كرد تا پرواز كند. در يك اجرا، كودكي از ميان تماشاگران با لحن دل‌گرم‌كننده‌اي فرياد زد: «اون نمي‌تونه تو رو نيش بزنه نادي، چون تو چوبي هستي!»
داشتن چنين حس منطقي به اين معناست كه حتي فانتزي‌ترين ايده‌ها بايد كاملاً واضح و با دقت بسيار اجرا شوند. در نمايشنامة «جغد و پيشي رفتند ...» از رانسيبل سپون يك شخصيت نمايشي ساختم. او يك «قاشق ترسو» بود كه جرئت نفس‌كشيدن هم نداشت. اما فكر كردم اگر او تنها شخصيتي باشد كه مگس پودينگ هميشه گرسنة بد‌ذات از او مي‌ترسد، خنده‌دار خواهد بود. بنابراين، او شخصيت مؤثري خواهد بود كه مگس پودينگ را از خوردن جغد و پيشي دور مي‌كرد. دليل منطقي من براي توانايي رانسيبل اين بود كه در عالم واقعيت، كيك پودينگ (كه مگس از آن ساخته شده بود) را با قاشق مي‌خورند، اما كمي ترديد داشتم كه كودكان بتوانند ارتباط منطقي و لازم را ميان مگس پودينگ و رانسيبل (قاشق) ايجاد كنند اما جاي نگراني نبود. وقتي مصاحبه‌كنندة راديو، در جلسة پايان اجرا، با لحن تحقير‌آميزي پرسيد چرا روي زمين، مگس پودينگ بايد از رانسيبل بترسد، دختري از بين مخاطبان با دلخوري پاسخ داد: خوب كيك پودينگ رو با چي مي‌خورين؟
نگرش منطقي بچه‌ها توجه ما را به اين نكته جلب مي‌كند كه آن‌ها طرفدار داستاني هستند كه اول، وسط و آخر دارد. البته لزومي ندارد هميشه اين فاكتورها به ترتيب سنتي اجرا شوند چون آن‌ها كاربرد فلاش بك در نمايش را درك مي‌كنند؛ به شرط آنكه بدون ابهام و با شفافيت كامل اجرا شود. بر‌خلاف بزرگ‌سالان، كودكان نكات مبهم نمايش را تا پايان آن با يك گره‌گشايي قانع‌كننده دوست دارند. آن‌ها داستانك‌هاي فرعي زياد را در نمايش دوست ندارند زير باعث انحراف از مسير اصلي داستان مي‌شوند.

5ـ واكنش بچه‌ها متفاوت و غير قابل پيش‌بيني است
هيجانات و احساسات بچه‌ها در دو يا چند اجرا مانند يكديگر نيست. بعضي از مخاطبين، بيشتر از ديگران مي‌خندند و برخي ديگر سريع‌تر به روند داستان واكنش نشان مي‌دهند. مخاطب كودك، غيرقابل پيش‌بيني است و شما بايد آمادگي هر واكنش يا هر اتفاق غير منتظره‌اي را داشته باشيد. هرگز توقع نداشته باشيد نمايش را همان‌ گونه كه تمرين كرده‌ايد، اجرا كنيد. مخاطب كودك مي‌تواند با قوة تخيل و منطقش شما را دستپاچه و سر در گم كند، طوري كه تمام سعي و تلاشتان صرف اين شود كه جلوي خنده مخاطب را بگيريد يا حتي گاه كاملاً مات و مبهوت مي‌مانيد كه چه كاري بايد در مرحلة‌ بعد انجام دهيد؟ اين وضعيت مي‌تواند در هر قسمت از نمايش، به خصوص زماني كه مشاركت مخاطب را مي‌طلبيد پيش آيد.
براي مثال، بعضي از مخاطبان، نظر يكي از كودكان را مي‌گيرند و حاضر نيستند آن را رها كنند، بنابراين، اگر از همان ابتدا متوجه اين مسئله نباشيد نتيجة كار واقعاً دلسردكننده خواهد بود. به عنوان نمونه، در نمايش ‌مرد زنجبيلي، نمك (سالت) دربارة راه‌هاي گرفتن موش غارتگر (اسليك موس) ، با فلفل (پپر) صحبت مي‌كرد؛ در قسمتي از نمايش، نمك مي‌گفت: «بايد دنبال چيزي باشيم كه باعث بشه اون (‌موش) مثل مجسمه خشكش بزنه» و «فلفل» بايد جوابش را مي‌داد. اما متأسفانه، بازيگر نقش «فلفل»، بعد از واژة «خشكش بزنه»، در دادن پاسخ مكث بسيار كوتاهي داشت؛ يك كودك زيرك، خيلي سريع متوجة مشكل «فلفل» شد و فرياد زد: از يخ استفاده كنيد! پيشنهاد او كاملاً منطقي بود. واقعاً يخ، «موش» را منجمد و خشك مي‌كرد اما در كابينت آشپزخانه‌اي كه نمايش در آن اتفاق مي‌افتاد يخي نبود. تمام مخاطب‌ها اين واژه را گرفتند و چند دقيقه‌اي آن را بي‌امان تكرار كردند. در حالي كه بازيگران سر در گم، سعي مي‌كردند تا خون‌سردي‌شان را حفظ كنند، آن‌ها مرتب فرياد مي‌زدند: «يخ، يخ، يخ!» در اين حالت، بازيگران، بچه‌ها را ناديده گرفتند و بازي را ادامه دادند تا به قسمت‌هاي مهيج بعدي بازي رسيدند و توانستند دوباره توجه مخاطب را به نمايش جلب كنند. اساساً پاسخ دادن به بچه‌ها يا وارد شدن در بحث‌هاي آن‌ها، غيرممكن است چون در چنين شرايطي، بچه‌ها به هيچ وجه توجهي به بازيگران ندارند؛ آن‌ها فقط از اظهار نظرشان لذت مي‌برند.

6ـ كودكان در طول اجرا سر و صدا مي‌كنند
به خاطر داشته باشيد علي‌رغم سرگرم‌كننده و لذت‌بخش بودن اجرا مخاطب كودك به ندرت مي‌تواند تماشاگر كاملاً ساكت و آرامي باشد بنابراين، كمي سر و صدا در اجرا، امري قطعي است.
سر و صداي بچه‌ها در سالن اجرا، مي‌تواند صداي آن‌ها به هنگام صحبت كردن با والدين يا زمزمه كردن با آن‌ها به هنگام توضيح مطلبي براي خواهر، برادر كوچك‌تر يا دوستشان باشد. اين سر و صداها نشان‌دهندة كسالت يا خستگي آنان نيست بلكه واكنشي است كاملاً طبيعي، چون آن‌ها اغلب دربارة آنچه در صحنه مي‌بينند و مي‌شنوند صحبت مي‌كنند. بعضي از اين سر و صداها هم به خاطر حركات فيزيكي خود كودكان است. آن‌ها در مواقع هيجاني نمايش، بالا و پايين مي‌پرند و نمي‌توانند جلوي هيجان خود را بگيرند. به طور مثال، ورود يك كانگوروي در حال پرش به صحنه، اغلب باعث آن مي‌شود كه كودكان حركت او را تقليد كنند. واقعاً نمي‌شود از كودكان توقع داشت بي‌حركت روي صندلي بنشينند چرا كه چنين رفتاري اصلاً متناسب با شرايط جسمي آنان نيست. گاه صندلي‌هاي به هم چسبيده در بعضي از سالن‌هاي تئاتر، باعث سر و صدا مي‌شود چرا كه اين صندلي‌ها براي بچه‌ها راحت نيستند؛ حتي از روي آن‌ها ليز مي‌خورند يا اسباب سرگرمي براي كودكان مي‌شود تا با آن‌ها بازي كنند.
با اين حال، تمام سر و صداها را نمي‌توان منطقي و بجا قلمداد كرد و حتي كودكان را در اين ارتباط مقصر دانست. بسياري از سر و صداهاي نابجا، مانند «هوكردن»، گفت‌و‌گوهايي مانند: مي‌خوام برم خونه! يا صحبت‌هاي ناشي از خستگي را مي‌توان در مشكلات نوشتاري، بازي و يا كارگرداني نمايش، جست‌و‌جو كرد زيرا فردي كه نقش اصلي را در تهية نمايش دارد، به طور كامل نتوانسته است اهميت داستان و نياز به ارتباط عاطفي كودكان با نمايش را درك كند. وظيفة سازندگان تئاتر كودكان است كه به واكنش‌ها و اعتراض‌هايي كه مخاطب كودك ُبروز مي‌دهند، توجه كنند و احتمال كسل شدن بچه‌ها را تا آن حد كاهش دهند كه آن‌ها زمان فرصت فكر كردن به فعاليت‌هاي جايگزين را نداشته باشند.
عده‌اي معتقدند كوتاه بودن زمان توجه كودكان به موضوعات، باعث ايجاد سر و صدا به هنگام ديدن نمايش مي‌شود. ممكن است زمان توجه كودكان كوتاه‌تر از بزرگ‌سالان باشد اما تصور مي‌كنم اين خصوصيت، ارتباطي با تمركز در محتواي نمايش ندارد. اگر‌چه نمايش كودكان احتمالاً تا حدي كوتاه‌تر از بزرگ‌سالان است اما اگر موضوع و محتوا جالب توجه نباشد، حتي فقط پنج دقيقه از نمايش، هم براي كودكان و هم براي بزرگ‌سالان خسته‌كننده خواهد بود. برعكس اگر نمايش كاملاً با آن‌ها ارتباط برقرار كند، ممكن است بسياري از مخاطبان كودك، يك ساعت و يا بيشتر هم بي‌وقفه به تماشاي كار ادامه دهند.

7ـ مخاطبان كودك به بازي پاسخ مي‌دهند.
در اكثر نمايش‌هاي كودكان، زبان وسيلة‌ اصلي برقراري ارتباط است اما گفت‌و‌گوها بايد با بازي توأم باشد تا گيرايي بصري و حركتي ايجاد كند.
هميشه در نمايشي كه به ظاهر براي كودكان اجرا مي‌شود اما شخصيت‌ها در آن بي‌كار نشسته اند و فقط صحبت مي‌كنند، ترديد كنيد. اكثر اوقات، حركات اشخاص براي بچه‌ها بسيار جالب‌تر از صحبت‌هاي آن‌هاست. تئاتر كودك نبايد صحنة مناظره باشد بلكه صحنه، صحنة عمل است. فكر نمي‌كنم كودكان يونان باستان، هرگز از نمايش‌هايي كه در آمفي‌تئاترها اجرا مي‌شد، لذت برده باشند. آن‌ها اغلب شاهد بوده‌اند كه پيكي روي صحنه ظاهر مي‌شود و تمام وقايع مهيجي كه خارج از صحنه و در ميدان نبرد اتفاق افتاده است را براي جمع بازگو مي‌كند. كودكان بيشتر علاقه‌مندند كه اين وقايع را به چشم ببينند تا اينكه صرفاً بشنوند. چه بسا حركت هماهنگ گروه كر در اجراي يك اپرا، براي بچه‌ها جالب‌تر از ديدن يك نمايش پر از مكالمه باشد.

8ـ بچه‌ها دوست ندارند تحقير شوند.
بچه‌ها از اينكه دست كم گرفته شوند ناراحت مي‌شوند. اگر مسائل را بيش از حد ساده كنيم و يا با چهره‌اي و صدايي مسخره، مانند حيوانات خانگي‌مان با آن‌ها صحبت كنيم، هوش و درك آن‌ها را ناچيز شمرده‌ايم. اين جلف‌بازي‌ها در نوشتار يا اجرا، قطعاً باعث مي‌شود كه آن‌ها هيچ توجهي به نمايش نكنند.

9ـ بچه‌ها صحنه‌هاي عاشقانه را دوست ندارند
از صحنه‌هايي كه در آن پرنس و پرنسس (عاشق و معشوق) در چشم‌هاي يكديگر خيره شده و آوازهاي رمانتيك مي‌خوانند، پرهيز كنيد. به طور كلي، بچه‌ها حوصلة صحنه‌هاي عاشقانه، به خصوص لحظه‌هاي همراه با آوازها و غزل‌سرايي‌ها را ندارند. در يك نمايش كودكانه، گفت‌و‌گو كردن و حتي نشان دادن انتظار در صف دست‌شويي، به مراتب بهتر از نمايش چنين رمانس‌هايي است.
لحظه‌هاي رمانتيك عاشقي و دلدادگي براي كودكان جالب نيست. البته آن‌ها از اينكه دو نفر يكديگر را دوست داشته باشند كاملاً خشنود مي‌شوند اما دردسرهايي كه پيش از رسيدن دو نفر به يكديگر، آن‌ها را به ستوه مي‌آورد، براي كودكان جالب‌تر است. دردسرهاي عاشقانه، فرصتي به مخاطب مي‌دهد تا از عشاق حمايت كند و تأثير منفي لحظه‌هاي نا اميدي را خنثي نمايد.

10ـ كودكان عاشق حيوانات و اسباب‌بازي‌ها هستند
وقتي ‌ازوپ، حيوانات را به عنوان شخصيت‌هاي قصه‌هاي اخلاقي خود انتخاب كرد، كاملاً از انتخابش آگاه بود. با نگاهي به شخصيت‌هاي محبوب ادبيات كودكان، متوجه مي‌شويم كه تعداد زيادي از آن‌ها حيوانات هستند. اكثر اين حيوانات، شخصيت انسان‌گونه‌اي دارند، با عواطف انساني ظاهر مي‌شوند و اغلب در جوامعي زندگي مي‌كنند كه يادآور جوامع انساني خود ماست. اما نويسندگان ادبيات كودكان مي‌دانند كه واكنش مخاطبان آن‌ها به حيوانات بسيار مثبت‌تر از واكنش آن‌ها به هم‌نوعانشان است. دليل اين علاقه چيست؟ آيا به اين دليل است كه كودكان بر حيوانات تسلط دارند؟ يا كودكان آسيب‌پذيري حيوانات را درك مي‌كنند و اين حس، آن‌ها را تشويق مي‌كند تا از حيوانات دفاع كنند؟ و يا دليل ساده‌اي دارد، مثلاً اينكه حيوانات صرفاً جذاب هستند؟ واضح است كه اگر من به دنبال شخصيتي هستم كه بتواند بلافاصله از لحاظ عاطفي با كودكان ارتباط برقرار كند، احتمالاً حيوان آرامي را انتخاب مي‌كنم كه شرايط زندگي با او، رفتار غيرعادلانه‌اي داشته است.
به همين ترتيب، كودكان از شخصيت‌هاي اسباب‌بازي نيز لذت مي‌برند. اسباب‌بازي‌ها براي آن‌ها آشنا هستند، همانند دوستاني كه كودكان با آن‌ها در بازي هاشان سهيم مي‌شوند و باعث مي‌گردند تا داستان ها را باور كنند.

11ـ بچه‌ها به داستان‌ها عشق مي‌ورزند
براي نمايش كودكان، يك متن داستاني مناسب لازم است. ايده‌آل آن است كه از داستان‌هاي فرعي زياد در جريان داستان اصلي، استفاده نشود. حتي نمايشي كه صرفاً هدف آموزشي دارد، مانند نمايشي در مورد حفظ محيط زيست، بايد از طرح (داستاني) قوي، منسجم، منطقي و جالبي برخوردار باشد. از سوي ديگر، موضوع اصلي داستان بايد واضح و مشخص باشد. در زمان اجراي يك نمايش، فرصتي براي پرداختن به جزئيات غيرضروري نيست؛ بنابراين، وقايع داستاني بايد بسيار موجز و در عين حال منسجم باشد؛ به طوري كه حذف بخشي از آن، باعث از دست رفتن معناي متن گردد.
يك تمرين مؤثر در اين رابطه، مقايسة يك رمان ويژة بزرگ‌سالان با يك رمان موفق كودكان است. رمان‌نويس كودكان، براي تشريح وقايع، وقت كمتري تلف مي‌كند. او هرگز صفحات آغازين اثرش را صرف توصيف مناظر طبيعي به هنگام طلوع يا غروب خورشيد نمي‌كند. بر خلاف رمان‌نويس بزرگ‌سال، نويسندة كودكان، هيچ نيازي به تشريح جزئيات رواني شخصيت‌ها احساس نمي‌كند. از سوي ديگر، رمان كودكان، از ديالوگ‌ها و خط داستاني قوي و واضحي برخوردار است و توجه اصلي نويسنده به عمل است تا بازتاب‌ها و انعكاس وقايع.
از جنبه‌اي ديگر، مفاهيم و وقايع داستاني بايد در حد درك و فهم بچه‌ها باشد؛ هر چند اين به معناي ساده‌نگري نيست. يك طرح (داستاني) ساده همانند طرحي ساده‌انگارانه نيست اما ممكن است نقطة شروع هر دو يكي باشد. مثلاً طرح [داستان] سادة نمايش ‌مرد زنجبيلي اين است كه فاختة درون ساعت‌ديواري، صدايش را از دست مي‌دهد و در پايان داستان دوباره آن را به دست مي‌آورد. زماني داستان اين نمايش ساده‌نگرانه خواهد بود كه توجه ما صرفاً به اتفاقاتي معطوف شود كه فاخته در مسير به دست آوردن صدايش با آن‌ها مواجه مي‌شود. در حقيقت، طرح كلي داستان شامل يك ايدة اصلي مي‌شود كه با شخصيت‌هاي ديگر در ارتباط است. در اين نمايش، ما شاهد گذران زندگي در بوفة يك آشپزخانه هستيم اما صداي فاخته، ايده و انگيزة ‌اصلي در شكل‌گرفتن داستان مي‌باشد. در نمايش جغدوپيشي رفتند... طرح داستاني بسيار ساده است. جغد و پيشي (گربه) مي‌خواهند ازدواج كنند، آنان با قايق به سرزمين هاي دور مسافرت كرده و به سرزميني مي‌رسند؛ در آنجا خوكي به آن‌ها حلقه‌اي مي‌دهد و بوقلموني آنها را به عقد يكديگر در مي‌آورد. از آنجا كه «جغد» و «پيشي» در طول راه با خطرات زيادي مواجه مي‌شوند، چنانچه طرح اصلي فقط به اين وقايع بپردازد، به نظر من ساده‌نگرانه خواهد بود. اگر‌چه سفر جغد و پيشي پر از اتفاقات و شخصيت‌هاي عجيب و غريبي است كه از تخيل ادوارد لير نشئت گرفته است اما همان طرح اصلي، تمام اجزاي داستان را در كنار هم حفظ مي‌كند. در يك كلام مي‌توان گفت: طرح‌هاي فرعي بايد مستقيماً با مضمون اصلي ارتباط داشته باشند و با آن در پيشبرد داستان سهيم شوند.

دانش تئاتر

 

نمايشنامه:

نمايشنامه متني است كه نمايش از روي آن خوانده، تمرين و اجرا مي شود و آن يكي از انواع متون ادبي است كه براي نمايش تنظيم مي شود. در آغاز نمايشنامه بعد از آوردن نام آن اشخاص ، نمايش يا شخصيت هاي نمايشنامه نام برده مي شوندوسپس شرح مختصري از محيط داستان، سن وسال و قد و چهره ي اشخاص داده شده و بعد گفتگوي اشخاص آورده مي شود. كارها و حركات بازيگران داخل كروشه() و اگر حجم زيادي داشته باشد با حروف ريزتر چاپ مي گردد. نمايش اغلب به چند قسمت تقسيم مي شود و هر قسمت با پايين آمدن يا كشيدن پرده اي خاتمه مي يابدو قسمت بعدي با بالا يا كناررفتن پرده شروع مي شود، از اين رو هر قسمت از نمايش را " پرده " گويند.
چگونگي آرايش هر پرده هم در ابتداي هر پرده مي آيد.

هر پرده هم ممكن است به قسمت هاي كوچكتري تقسيم شود كه با روشن و خاموش شدن نور اعلام گردد كه به هر قسمت يك " صحنه "گويند.

انواع نمايشنامه:

1- نمايشنامه كمدي: به نمايشنامه هائي اطلاق ميگردد كه موضوع داستان آن خنده آور، شاد و نشاط آور باشد

2- نمايشنامه درام:اگر موضوع داستان نمايشنامه چنان باشد كه در آن اشخاص بازي تصاوير واقعي از زندگي را نشان دهند نمايشنامه درام خواهد بود.

3- نمايشنامه ملودرام:ممكن است درام مايه اي از كمدي نيز داشته باشد كه در اينصورت به آن نمايشنامه ملودرام گويندكه گاهي اين مسئله بصورت پايان خوش نمايش نمود مي يابد.

4- نمايشنامه تراژدي:اگر نمايشنامه وقايع فوق العاده مصيبت بار و غم انگيز نظير مرگ پدر، برادر،فرزند و …را نمايش دهد در زمره ي نمايشنامه هاي تراژيك يا تراژدي مي گنجد.

5- نمايشنامه طنز:گاهي نمايشنامه هاي كمدي حاوي پيام نيز مي باشندكه ممكن است تلخ و گزنده يا حتي سياه نما هم باشند، اين نمايشنامه ها طنز هستند.

6- نمايشنامه هجو:چنانچه نمايشنامه در بيان حالات كمدي يا طنز دردام مسخره كردن افراد يا موضوعات بيافتد نمايشنامه در زمره ي نمايشنامه هاي هجو شناخته مي شود.

7- نمايشنامه لغو:نمايشنامه هاي طنز يا هجوي كه بصورت بي بند وبار مسائل خانوادگي و غیر اخلاقی را مطرح نمايند در اين دسته مي گنجند.

 

اجزاء اصلي نمايش:

هنر نمايش دو جز اصلي دارد.

1- داستان(محتوي):داستان يا قصه يا محتوي همان حرفي است كه نويسنده قصد دارد آنرا القا نمايد.در حقيقت همان پيام نمايش است و بر دو نوع است:

الف:محتواي اصلي يا اورجينال كه از تخيل خود نويسنده بر اساس واقعيت يا حتي غير آن نشات مي گيرد، نظير روح داستاني حاكم بر بينوايان ويكتور هوگوكه براي اولين بار و توسط او مطرح شد.

ب:اقتباسي كه همان شكل برگرفته شده از يك كار هنري انجام شده است. براي فهم مطلب تصور كنيد هنرمندي از روي داستان ويكتور هوگو يك فيلم سينمائي بسازد.

2- ساختار دراماتيك(فرم):ساختار دراماتيك اساسي ترين عنصر در هر اثر هنري است و به اين صورت تعريف مي شود: ارائه اثر به بهترين وجه بگونه اي كه بيشترين اثر را بر تماشاچي بگذارد.

رمز آن هم چيزي جز كسب دانش مربوط به ساختار دراماتيك نيست!بخش عمده اي از آن در حيطه ي علم مي گنجد كه بايد در دانشكده هاي هنرهاي دراماتيك كسب كرد يعني زبان نمايش و راههاي استفاده از تكنيك هاي تئاتري اما بخش ديگر آن به شناخت، شعوروآگاهي خالق اثر بستگي دارد كه در قالب علمي نمي گنجد و بيشتر بعد هنري مد نظر است كه بايستي با مطالعه مداوم در ارتقا اين بينش كوشيدو قابل كسب در هر دانشكده اي نيست.

مفاهيم و واژه هاي تئاتري:

براي اينكه هنرجويان ارجمند بتوانند با مفاهيم مقدماتي تئاتر آشنا شوند در حد همان مقدماتي بعضي از واژه ها و مفاهيم اصلي مورد نياز را براي آنان با زبان ساده بازگو مي نمايم.

1- سن:محلي است كه در آن نمايش از روي متن نمايشي تمرين و در نهايت اجرا مي شود و اغلب بصورت سكوئي بالاتر از سصح ديد تماشاچي و در برخي اوقات در ميان آنها ساخته ميگردد.

2- پرده: هر نمايش به قسمتهائي تقسيم مي شود اگر هر قسمت با باز و بسته شدن پرده اعلام شود به هر قسمت يك پرده گويند.يك نمايشنامه مي تواند يك پرده يا بيشتر باشد.

3- صحنه: قسمتي از نمايش را كه از پرده كوچكتر است و با روشن و خاموش شدن نور اعلام مي شود صحنه گويند.

4- آوانسن: بخش جلويي هر صحنه را كه اغلب بصورت نيم دايره طراحي و ساخته مي شود را گويند.آوانسن مهم ترين قسمت يك صحنه است و هر چند در برخي مواقع با تمهيدات تئاتري مي توانيم بخش انتهائي صحنه را مهم نمايش دهيم مثلا با نورپردازي موضهي انتهاي صحنه كه اهميت آنرا نشان مي دهد اما حقيقتا مهم ترين بخش صحنه بدليل نزديكي با تماشاچي همان آوانسن است.

5- نويسنده: كسي است كه بدلايل شخصي يا غير شخصي متني را براي اجرا يا ثبت در تاريخ مي نويسد.اين متن مي تواند در قالب داستان كوتاه، رمان يا داستان بلند و نمايشنامه كه از جمله متون اصلي ادبي هستند بگنجد.

6- كارگردان: وي كسي است كه مسئوليت اساسي اجراي يك نمايش را از تدارك مراحل آغازين تا اتمام اجرارا برعهده دارد و مسئول مطالعه متن، انتخاب بازيگران،تقسيم نقش هاو…تامراحل ديگر نظير طراحي جزئيات حركات بازيگران و…مي باشد.

7- بازيگر: كسي است كه مسئول اجراي حركات و … محوله توسط كارگردان به منظور ايفاي يك نقش هنري است.

8- ميزان سن: به مجموعه حركاتي كه يك بازيگر به طراحي و دستور كارگردان در صحنه اجرا مي نمايد مي گويند.

9- ديالوگ: كليه ي گفتگوهاي دو يا چند نفره بازيگران در نمايش كه معمولا با احساسات گوناگون همراه است ديالوگ مي گويند.ديالوگ بيشتر بصورت برون گرا ادا مي شود.

10- مونولوگ: مجموعه گفتگوها و زمزمه هائي كه يك بازيگر با خود دارد و بصورت درون گرا ادا ميگردد مونولوگ گويند.

11- ميميك چهره: به حركات ريز چهره ي بازيگر اطلاق مي گردد.

12- دكور: هر آنچه كه در يك نمايش بعنوان ابزار صحنه در معرض ديد تماشاچي قرار مي گيرد دكور است و براي آن دو مسئوليت مهم طراحي دكور و ساخت و اجراي آن متصور است كه دو وظيفه و سمت طراح دكور و سازنده دكور عناوين آن مي باشند.فردي كه كار دكور انجام ميدهد دكوراتور نام دارد.

13- گريم: به عمل چهره پردازي بازيگران در نمايش گويندو دو مسئول طراحي گريم و اجراي آن براي گريم و چهره پردازي مقرر شده است كه در اكثر مواقع در نمايش هاي آماتوري بصورت تخصصي طراحي و اجرا نمي شود.اين عمل با استفاده از وسايلي ميسر است كه كار با هريك تخصص ويژه اي را مي طلبد و نقش آن در نمايش بسيار بنيادي است.در نمایش های سطحی وآماتور از وسایلی شبیه ابزار های آرایش زنان مثل کرم سفیدکننده – مدادسیاه و قهوه ای- ماتیک های قرمز و قهوه ای و... استفاده می شود که تقریبا شکل بازیگران در چهره ی فرد نقاشی می شود!برای پاک کردن گریم قبل از شستن ضروری است با شیر پاک کن و پنبه گریم از چهره زدوده شود و سپس با آب و صابون شسته گردد.

14- افكت: به كليه ي محيطي كه ممكن است بصورت زنده يا توسط دستگاه پخش صوت در نمايش اجرا گردد افكت گويندو صداهائي مثل رعد وبرق، خش خش خرد شدن برگ زير پاي بازيگر، شليك گلوله، ترمز ماشين، زوزه ي حيوانات وحشي يا باد و… كه در برخي نمايش ها لازم هستند مي گويند.

15- نور: بدليل اهميت اين مبحث آنرا به عنوان يك بحث نيمه تخصصي مطرح مي نمايم.

از آنجائيكه نمايش در بيشتر اوقات در محلي سرپوشيده تمرين و اجرا مي شود بحث نور يكي ار كليدي ترين مباحث است كه هر فرد تئاتري بايستي تا حدي با آن آشنا باشد.

انواع نور:

الف: نور عمومي: اين نور همان نوري است كه از روبرو به صحنه نمايش مي تابد ويك نور اصلي است. خاصيت تخت كنندگي و فاقد بعد بودن به همراه وجود سايه هاي مزاحم در پشت سر بازيگران از محدوديت هاي اين نور است ولي بقدري اين نوع از نور اهميت دارد كه تحت هيچ شرايطي در نمايش هاي ساده قابل اغماض نيست.حداكثر زاويه ي تابش اين نور نسبت به خط افق بين 25 تا 45 درجه است كه بهترين زاويه همان 25 درجه مي باشد.

ب: نور جانبي: اين نور نوري است كه از طرفين به صحنه مي تابدو سايه هاي مزاحم نور تخت را تا حدي تخفيف داده و كم مي كند اما از بين نمي برد. اين نور كه از چپ و راست صحنه مي تابد با همان بهترين زاويه يعني 25 درجه تا حداكثر 45 درجه قابل تابش است و به سوژه هاي موجود در صحنه حالتي سه بعدي مي بخشد.

ج: نور پشت: اين نور از بالا و پشت بازيگران بطرف تماشاچيان تابيده مي شود به گونه اي كه از ديد تماشاچيان مخفي باشد.اين نور سايه هاي مزاحم نور عمومي روبرو و نورهاي جانبي را در صورت تنظيم دقيق بصورت كامل حذف مي كندو به نور بكرانديا بك گراند معروف است.

د: نور موضعي: يك نور مهم و اساسي در نمايش است كه بخش كوچكي از صحنه يا موضوع را روشن مي كند و براي تاكيد بخشيدن به يك شوژه ي انساني يا غير انساني كاربرد دارد. با اين نوع از نور مي توان حتي در انتهاي صحنه كه كم خاصيت ترين بخش صحنه است از آوانسن كه مهم ترين بخش صحنه است نقطه اي مهم تر ساخت!و نظر تماشاچيان را براي مدتهاي مديد معطوف آن نمود.

و:نورهاي رنگي: نوع ديگري از نور مي باشد كه با وسيله هاي رنگي با نام فيلتر رنگي قابل طراحي و اجرا بر روي موضوعات بوده و حالات مختلفي را براي تماشاچي تداعي مي نمايد.شناخت نورها و رنگهاي اصلي و كاربرد روانشناسانه آنها عمده ترين خاصيت است كه طراح نور بايستي از آن مطلع باشد تا بهترين نوع نورپردازي را ارائه نمايد.

تذکر: لازم است در طراحی نور برای نمایش به گونه ای عمل شود که نور به صورتی بر موضوع تابیده شود که از ایجاد سایه در جلو بازیگر که تمرکز حواس تماشاچی را برهم می زند اجتناب شود.در ضمن از نورهای بسیار شدید استفاده نشود و نورها حالتی تقریبا ملایم داشته باشند.